Malmö 21/7

J Kammerat

Årets cykeltur är avslutad. För mycket regn. För mycket kyla. För mycket kyligt regn. Jag saknar Europa alldeles för mycket för att svensk cykling skall kännas meningsfull. Alldeles för mycket.

• Distans: 20.94 km
  • Totalt Rullat: 2251.4 km
  • Maxfart 30 km/h
  • Tid på rull: 1 timme 5 minuter 38 sekunder
  • Medelfart: 19.1 km/h

Sammanställning kommer senare när jag orkar.

Luleå 20/7

Vaknade och fixade. Snackade med en som hade cyklat och en som bodde längre tid på campingen. Båda sade att väg 97 mot Harads var dålig. Jag skulle ta grusvägen på andra sidan älven. Gjorde det och det var ett helvete men ändå okej. Kom till Harads och började trampa asfalt mot Boden. Sen 20 km ifrån Boden så var det vägbygge eller något. Singel och singel. En riktig skithög till väg. Att Sverige har bra vägar och infrastruktur är ett skämt om man jämför med resten av Europa.

I Boden verkar det vara folkfest. Fullt med folk. Åt lunch. Följde sedan sverigeleden ett tag. Hade bestämt mig för Piteå igår men ändrade mig igen till Luleå. Det ska bli regn här i norr och jag pallar inte det mer.

Nu har jag cyklat både västra och östra Sverige och i mitten. Tvekar på att det kommer bli mer svensk cykling i framtiden. Man vet aldrig men tvek. E45an är vår bästa väg men den är bara en väg. Vädret är på sin höjd måttligt bra. Bilisterna kör okej om man är långt ifrån en stad. Ju närmare en stad eller by desto sämre. Vid dåligt väder kör de extremt nära.

• 124 km
  • 2230 km totalt
  • 42 km/h
  • 6.59.36
  • 17.8 avg
Detta summerar väl dagen ganska bra. Blev av med två bananer denna sträcka. Lägg till motvind. Obs vilar, inte dragit omkull.

Laxede 19/7

Vaknade 06.30 i vanlig ordning och käkade frukost och gjorde bestyr. Tog ett dopp med numsen bar igen innan det var dags för avfärd mot Jokkmokk. Uppfriskande och väl värt för nu ska det bli dåligt väder i tio dagar eller så enligt SMHI.

Hade 76 km till Jokkmokk. För er del händelselös cykling, för min del underbar cykling. Bra väg och fin skog. Innan Jokkmokk kom jag till en rastplats där man informerade om polcirkeln som jag just hamnat i. Där tog jag liten paus. Sen in mot Jokkmokk igen för att leta hamburgare och proviantera lite samt köpa kåsa och jag hade tänkt köpa en kniv också. En sån fet kniv modell Norrland jag hajpat mig själv om sedan några dagar tillbaka. Hur bra tror ni själva att det gick?

Vi börjar med Jokkmokk. Vi lämnade min fina E45a och svängde höger. Vi tog ett sorgset farväl. In till Ica där jag träffade en cyklist från Åstorp. Han skulle vidare imorgon och sen skulle hans bror hämta honom. Lyx! Vi bestämde att äta hamburgare tillsammans för vi skulle en km åt samma håll. Kollar Google och varken sibylla eller Frasses fanns. Men Jokkmokksgrillen fanns! Kom dit och så har de bara öppet på vardagar. Tvek om de hade djurfri mat också för den delen. Vi skiter i det och jag tar sikte mot Ajtte, fjäll och samemuseum. De hade souvenirer och butik. De enda kåsor de hade var i plast och deras knivar kostade 4000 kr. Var inte så sugen på något av dem. Hade kunnat sträcka mig till 1000 kr för en kniv men inte 4000! Den kniven måste ju vara smidd av någon gammal kung. Ja vad ska man säga. Jokkmokk var en besvikelse lika stor som Cronstedts kapitulation av Sveaborg.

Hade 50 km kvar till Vuollerim där det fanns Coop och camping. Satte kurs på väg 97 och så började det regna. Satte mig i en byggnad på en rastplats och höll lättare lunch och väntade ut regnet som försvann på 20 minuter. Kom till Coop och köpte på mig mat till kvällen och övergav tanken på övernattning i Vuollerim då det var skönt ute och regnet inte ska falla så mycket i öst imorgon. Tog sikte på Laxedes camping 27 km bort och är här nu.

En lika händelselös cykling som innan. Jokkmokk blev det. Men jag tyckte om det. Såg på en skylt att det växer norna här i skogen så har haft en väldig uppsyn längst vägkanterna men givetvis inte sett något. Varken blomma eller djur. Han från Åstorp hade sett älg, hjort och räv idag. Jag har sett mycket mygg. Känt dem också för den delen.

Härifrån är det nästan lika långt till Luleå som till Piteå bara ca 15 km skillnad så blir att cykla till Piteå istället för Luleå som tänkt och då sparar jag en dag på min hemfärd. Tanken är att äta lunch i Boden imorgon för att därifrån ändra kurs till Piteå. Vi får se, lätt hänt att en ändrar sig.

Dagens kiss. Tre eller fyra. Kommer inte ihåg längre. Det är liksom inget speciellt numera. Så mycket kiss i detta kalla fuktiga land att det inte är lika speciellt. Har inte haft en enda kissfri dag på typ två veckor. Knäppt.

Dagens drick! Ca 2 liter vatten och 1 liter kolsyredryck.

Dagens djur. INGA ATT RAPPORTERA. ?

• Distans: 149.2 km

De sista skälvande kilometers på E45:an
Ryttarbild, väg 97

Sjön Piellojaure 18/7

Vaknade vanligt och gjorde mig i ordning. Inget regn under natt och lite halvt lagom kyligt under morgonen. Kom iväg strax innan nio. Köpte en liter cola på Coop i Sorsele och sedan var det raka vägen till Arvidsjaur som nog var enda stället på vägen.

Fikade några gånger och hade det allmänt trevligt. Hade lite lättare medvind idag och allt gick smidigt. För det mesta trevliga bilister och vägen var exceptionellt fin. Landskapet är om tidigare bara träd. Mycket trevligt.

Efter 85 km kom jag till Arvidsjaur klockan 14. Där blev det utspisning på sibylla med deras djurfria burgare. Hade kollat lite och sett att campingen framöver var stängd så från Arvidsjaur till Jokkmokk fanns det inte några affärer vad jag kunde se och inte heller något naturligt ställe att fylla vatten. Fick alltså bunkra upp lite på ICA. Köpte lite färdigrätter med bulgor och linser samt 3 kilo vatten. Totalt har jag nu 6 kilo vatten med mig. Jag drack inget av det på färden sen… Men hellre för mycket vatten än för lite.

Ett tag innan den nedlagda campingen hade jag börjat googla sovplatser. På ioverlander såg jag en fin plats vid en sjö. Den var ganska långt bort med det var en fin dag med fina vägar så det var bara att trampa på. Kom hit till sjön, satte tält och har tvagat mig i sjön samt ätit en påse bulgor med vad det nu är samt två nävar jordnötter. Sjön ligger invid E45:an men jag ligger en bit bort från den. Jag kan höra trafiken därifrån och de kan nog se mig om de anstränger sig. Annars bra och trevlig plats.

Har nog 75 km kvar till Jokkmokk imorgon och sen bär det sydost. Jokkmokk blir alltså en naturlig matplats imorgon innan någorlunda cykling mot syd. Jag hoppas också att de har något ställe där jag kan kolla in lite sameslöjd. Tänker att det faktiskt är söndag i Norrland och vet inte hur det är med sådant här.

Annars en väldigt ointressant dag för någon som tycker interaktion med människor är kul. Mötte två andra cyklister med någon mils mellanrum som var på tur. Som alltid vinkar man och spanar in cyklarna. De hade aluminium så Astrid blev förnärmad.

Dagens kiss. Liksom igår fyra stycken. Liksom igår inget speciellt med dem.

Dagens drick: 2 liter vatten och nog 2 liter diverse bubbeldricka.

Dagens djur! Lite gossiga renar på vägen och några tranor. Annars en helt steril skog.

Dagens siffror

• Distans: 165.05 km
  • Totalt rullat: 1956.3 km
  • Maxfart: 54 km/h
  • Tid på rull: 8 timmar, 6 min, 54 sek
  • Medelfart: 20.3 km/h

Ren på vägen
Norrländsk fördom igen. Tuffingar bränner gummi på parkeringen i Arvidsjaur. Fresh. Fan vad jag avskyr städer.
Justerar sadel
Nattläger

Sorsele 17/7

Kan ju säga att Vilhelmina är såsom du tänker dig en camping i Lappland är. Klockan 23 började ungdomar i bilar köra runt utanför campingen. De hade stora förbränningsmotorer och ännu större högtalare. De spelade apahög musik som var riktigt kass. De slutade någon gång vid 00.30. Men de verkade glada i alla fall. Men ja en fördom som besannades å det grövsta.

Annars sov jag bra. Det var så varmt att jag inte kunde ha raggsockar och underställsbyxor. Vaknade gott 06.30 lagom till sol. Blev klar för cykling 08.30 och jag köpte en cola på Coop och sen bar det av. Planen var Sorsele 140 km bort. Inte några större backar utan ganska platt väg. Fick diffus medvind i början som höll i sig. Kändes bra.

Hade 70 km till Storuman där jag skulle ta ett besök på Frasses för en vegansk burgare. Innan dess hann jag smörja mina ben för första gången med skyddsfaktor. Denna vackra varma sol! 23 grader som högst idag. Wunderbar. Vägen bestod av god asfalt och skog. Tallar, gran och björk. Mycket fin skog. Mycket fin väg.

Har kliat sönder mina ben och mina armar idag. Tydligen blev det middagsfest för insekter igår. Än värre idag på campingen. Myggsprej räcker i tio minuter och sen svärmar dem igen. Sitter inomhus nu. Här är myggen mer kontrollerade.

Hur som helst. I Storuman käkade jag på Frasses. Det var helt okej, ingen kanonburgare som jag hoppats men god och framförallt var det en riktig lunch och inte bara en påse kanelsnäckor som igår. Hade sedan 72 km kvar till Sorsele. Lallade iväg och hade samma vind och fina väg. Lyssnade ljudbok och eftersökte skog efter djur som jag alltid gör när jag cyklar. Jag har stirrat mig så blind på rotvältor och stenar att hälften kunde vara nog. Jag har sett troll och allt hans helvete men inget har ju varit på riktigt. Men häpnas till ord! I en nedförsbacke i 45 km/h ser jag plötsligt en ljus rotvälta. Den rör sig till ock med! En hastigt kontrollerad nedbromsning och körfältsbyte. Kikare fram och visst fan är det äntligen en älg! Så stor och fin. Tror det var en flicka. Detta baseras endast på att den inte hade horn.

Glor i några minuter och beger mig av. Kommer till någon knäpp by och en bil kör långt fram och jag ser något knäppt framför den. Tänker att det är något fyllo på vägen men säg icke! Det var en stor fin ren som lojade sig fram tillsammans med sin kalv i eftersläp. Mycket trevligt.

Sen hände inte så mycket mer. Inga fler djur i alla fall. Bara mer skog och asfalt fram till Sorsele. Denna framgångssaga Sorsele. Vilket ställe. Mest mygg. Trevlig camping. Tur man kan sitta inne.

Eftersökte morgondagens tur och såg att tilltänkt natthärbärge hade stängt under sommaren 2020 så får se vart det camperas då.

Stannade i Blattniksele och köpte singoalla och en cola samt jordnötter tidigare. Det börjar bli ont om byar här längst vägen så köper något i nästan varje butik längst vägen om det är småttingar till byar. Alltid lika spännande att se hur butikerna ser ut.

Imorgon gör jag min entré i Norrbotten. De kommer ihåg mig från 13 år sedan. Bäst att skräcken sitter kvar. Denna gången brandskattar jag med början från Arvidsjaur. Alla är välkomna!

Astrid med Gudars nåd, stridskatten från syd, lodjurens och Hessens försvarare, kurfurstinna till Bremen, Wismar, Elsass, Bayern, hertiginna uti Rheinland-Pfaltz , Saarland, Brandenburg, ståthållaren av kontonen Andermatt, källan till Donau. Hon vars fulla namn jag inte ens vågar skriva utan bara ge en hint av ovan börjar titta söderut igen. Planen är ju att ta en titt i Jokkmokk och kanske köpa en kåsa. Det hade varit kul. Sen därifrån ned sydost mot Luleå och där rakt syd. Vi får se hur världen går.

Dagens kiss. Sjukaste. Fyra kiss. Olika beskaffenhet. Jag var mer förundrad under dagen än någonsin. Vilken kul dag! Vem har någonsin kissat fyra gånger under en cykeldag?!

Dagens drick. 2.5 liter vatten under färd. Ca 1 liter brusevann. Två tabletter vätskeersättning.

Dagens djur! ÄLG! Den äntliga älgen kom så idag. Ståtlig i full prakt, skiftande ljus/mörkbrun i päls, ovetandes betande. Helt annorlunda att se här uppe än där nere. Mer substans i djuret och framförallt mer kraft. Annars kom det en vaja med kalv på vägen. Förträffligt underbart att jag och bilar fick stanna medan den irrandes fyllde världen med liv och kraft.

Dagens siffror :

• Distans: 144.06 km
  • Totalt rullat: 1791.2 km
  • Maxfart: 51.5 km/h
  • Tid på rull: 6 timmar 39 min 32 sek
  • Medelfart: 21.6 km/h

Såhär såg dagen ut
Nämen en liten stjärtig älg där i mitten av bilden
Ock såklart den vita söta simlan

Vilhelmina 16/7

Sov bra. Var uppe till midnatt och tittade på himmel och moln. Det blev knappt mörkt. Lite men inte mycket. Vaknade vid fem och var vaken en halvtimme. Sen vaknade jag vid åtta. Oops. Det fick bli en slö dag idag med andra ord. Ca 126 km till Vilhelmina med en sänkning på ca 200 meter. Lite mer nedför idag än vanligt.

Begav mig runt 9.40 och föstawmpl var campingen i Saxnäs jag kanske skulle sovit på inatt. Fan vad segt det var. 30 km. Väldigt vackert med slingrande väg runt sjöar och skog. Men den sög i benen. Motvind var det såklart också. Men kom tillslut fram och där fanns en liten butik på orten där jag köpte en påse kanelsnäckor från skogaholm. Klockan var ganska mycket så det fick bli lunch tillsammans med en Portello, norrländsk dryck.

Efter Saxnäs kom nedförsbacke och sen ändrade dig vägen fram och tillbaka så ömsom med- och ömsom motvind. Hände inte så mycket annars idag. Mest skog, träd och asfalt. Mycket trevligt.

I ”byn” Stalon blev vildmarksvägen en till väg. Sagavägen. Vägen blev lite mindre och asfalten lite sämre. Men ändå cykelvänligt. Inte särskilt livlig trafik. Men en sak som är konstig är att jag har blivit omkörd av samma husbilar, motorcyklar, bilar och husvagnar säkert 20 gånger på två dagar. De kan köra om mig och sen en halvtimme senare så kör de om mig igen. Jag ser inte ens vart de ställer sig eller vad de sysslar med under tiden jag kör om dem. Inte direkt så jag kör om dem i farten. Sjukt konstigt. Om jag kunde husbil och husvagnsmärken från andra turer så kan jag nästan skilja modeller nu.

Som sagt, på västfronten intet nytt. Skog och väg. Tappade iofs två bananer som jag hade fäst på en väska. Åt upp den ena och spände fast den andra igen. Sen fem km senare så hade jag tappat även den. Nu inte 100 meter bak där jag orkade hämta den. Nu var den borta. Det var störigt.

Astrid tuffade på i godan ro och sen kom det regn helt plötsligt. På med kläderna och 20 minuter senare så var det över. Ca 17-18 grader idag med varierande vind. Blev påhejad av en dubbelomkörande husbil som stod parkerad. Tio minuter senare körde han om mig igen.

Dagens kiss! Tre kiss. Inget speciellt med dem. Tråkiga kissar. Mer framtvingat än nödvändigt. Speglade inte drickandet då jag svettades mer iom liite sol.

Dagens drick! Ca 2 liter vatten och 1 liter kolsyredryck.

Dagens djur: Blåhakar i mängder vad jag kunde se. Inga vilda däggdjur med väl söta tama sådana. Många klövdjur i hagar. Nog inga hästar. På tal om djur så har jag börjat klia på alla bett nu. Trodde inte jag blivit så biten men det har jag tydligen blivit.

• Distans: 124.81 km
  • Totalt rullat: 1647.1 km
  • Maxfart: 48.5 km/h
  • Tid på rull: 6 timmar 11 minuter 45 sek
  • Medelfart: 20.1 km/h

Klimpfjäll 15/7

Sov bra inatt. Vaknade utanpå sovsäcken 01.30 och gick ut och tinkade. Solen antingen hade knappt gått upp eller knappt gått ner, ingen vet. Lade mig tillrätta med mössa och buff. Vaknade 06.30 och gjorde bestyr. Begav mig och fick vänta på att ICA öppnade klockan nio. Köpte en ny baguette då den gamla var tre dagar gammal samt fylle på med vätska. Malmöiten var inte där.

Hade tre backar att ta mig idag. Två branta och en lång. Tre mil gosig flak mark med träd och sjöar, byar med namn som Kycklingvattnet och Jormvattnet. Knäppt. Hände inte så mycket. Dock är vildmarksvägen en väg där trafiken är som mest intensiv om morgonen. Mellan 9-10 var det nog dubbelt så mycket trafik som efter denna tiden. Alla körde bra. Goda tider.

Allt var egentligen som vanligt fram till stora blåsjön. Då hade jag avverkat första backen med hjälp av ett halvt paket singoalla. Där på deras lilla, lilla ICA köpte jag dryck och mer singoalla ifall nöden skulle uppstå i de kommande två backarna.

Backen efter ICA:t var makastående. Brant stigande med snötäckta fjäll i bakgrunden. Väldigt vackert att se bakåt. Väldigt jobbigt att se framåt. Men det gick och det var väldigt kul. Hade halevind och solen var mer framme än skymd. Men i backarna låg jag runt 6,5-7,3 km/h och då samlades insekterna. Getingar, mygg, knott och broms. Getingarna var fina med de andra försökte hela tiden bita mig. Jag har fick under dagen sex eller sju bett som resulterat i synlig blodutgytelse. Jag tog livet av en som bet mig oväntat med större smärta, de andra försökte jag schasa bort. Bromsarna är stora här i norr.

Backen avklarades och flak mark uppenbarades. Dock började den stiga smått igen. Träden började krympa och snötäckt fjäll kom. Stora berg reste sig i omedelbar närhet och snön låg vid väggrenerna. Det blev kallare och kallare. När träden bytts ut mot buskar fick jag akutsug i magen och höll lunch. Satt som ståthållaren av Valencia högt på vägrenen med snötäckt kalfjäll framför och vägen korsandes min blick. Jag åt baguette och potatissallad och drack juice. Det verkar som att något hände just då under lunchen. Plötsligt började alla vinka på mig. Innan när jag cyklade så hade kanske en av femtio vinkat. Nu vinkade femtio av en på mig. Knappt så jag kunde stoppa skeden i munnen. Nåja, så mycket trafik kanske det inte var men ni fattar grejen. Bilisterna uppskattat alltså mest en cyklist som sitter vid sidan av vägen och utspisar än en cyklist som äger vägen. Kul var det i all fall.

Efter lunch blev det kiss. Kan ni gissa var jag kissa? På snö såklart! Hittade en driva ovanför min matplats och i hast och iver klampade jag med snabba steg dit. Problemet var bara att det var så dränkt i vatten att det stänkte. Såg ut som en idiot när jag kom på det och hastade mig ner igen. Hittade en annan driva och kissade där. Bildbevis finns vid efterfrågan.

Efter min kiss blev det fjällcykling. Alla träd försvann och ersattes av bergstoppar. Istället för gröna löv och björkstammar blev allt brunt. Brunt med inslag av snö. Det var vackert men ofattbart. Cyklade långsamt och njöt väl av medvind och den snöiga kylan. Kom till Sveriges högsta asfalterade väg. 876 möh. Satt där och fikade och tittade kikare. Såg inget liv. Bara bilar etc. Där och då blev det kallt som fan. Satte varma kläderna på mig och cyklade vidare. Kom in äntligen in i Lappland och till Stekenjokk. Vilken besvikelse. Som ett gammalt industriområde i slummen. Brunt och slask överallt. Cyklade vidare. Hade nedför hela vägen till campingen.

Efter Stekenjokk kom en läskig krypande känsla i min kropp. En känsla av olustighet av vad jag sett och känt. En känsla som inte var död utan mest avsaknaden av liv. Jag såg inga däggdjur, inga träd, inga fåglar. De gånger jag inte såg bilar eller människor längst vägen kändes konstigt. Även människorna kändes konstigt i denna miljön iofs. Men avsaknaden av djur och träd gjorde mig matt i själen. Det är svårt att förklara. Antar att det inte är samma sak att uppleva det i bil men på cykel var det ganska påtagligt. Väldigt diffust. Vackert men brunt och sterilt samtidigt som jag visste att liv fanns där utan att jag fick se det. Jag önskar jag fått se ett däggdjur där så jag fått bekräftelse på liv.. Det hade fyllt fjällen med någon sorts ljusfyllt hopp. Alltid har jag alltid kunnat se ett träd. När helst har jag alltid antingen kunnat gå ut på valfri väg och se ett träd. Eller gå ut ur vilket hus Som helst och alltid kunnat se ett träd. Nu kunde jag vända mig helt om och tillbaka utan att se ett endaste träd. Väldigt märklig mörk känsla. Jag vill aldrig känna såhär igen. Jag vill aldrig inte kunna se ett träd när jag är utomhus. Jag vill alltid se en fågel och ett träd i min syn.

Hade 30 km kvar till första alternativet att härbärgera. Klimpfjäll. Köpte lite mat och två folköl på handlarn och tog läger här. Det var inte läge att fortsätta 30 km till nästa ställe. Behövde och behöver smälta den konstiga känslan som infann sig idag. Allt känns konstigt just nu. Förhoppningsvis botar E45:an det imorgon.

Dagens kiss! En första kiss på stackare till kort. Höförgad och trevlig. Andra och sista kiss blev snökissen. Låt oss bara säga att det nu finns citronsnö i fjällen.

Dagens drick. Ca 2 liter vatten. 1 liter diverse.

• Distans: 119.95 km
  • Totalt rullat: 1522.3 km
  • Maxfart: 61 km/h
  • Tid på rull: 6 timmar 13 min 50 sek
  • Medelfart: 17.8 km/h

Dagens bild:

Klockan 01.30
Fjäll på avstånd
Astrid och jag håller lunch
Prinsessan av Brabantien vilar snö
Äntligen Lappland
Nedfärd och träd
Stridsmulan Astrid fäller en tår över ett industrilandskap

Gäddede 14/7

Vilken bra natt! Inget regn, tältet nästan torrt vid uppvak och jag hade inte frusit. Hade mössa på mig och en buff om halsen. Perfekt! Vaknade som vanligt 06.30 och gjorde bestyr. Skulle fylla på mat och dryck på Ica innan vildmarksvägen för det skulle inte direkt finnas någon affär innan Gäddede 138 km bort och den affären skulle vara stängd när jag kom.

Åkte till Ica vid 9 och köpte bönor och cola och annat. Vid 10 är jag handlad och klar. Har så ätit en kartong tomater och chillat lite. Druckit lite cola och lyssnat på dåligt folk på stan som satt på en bänk.

Beger mig och ser att ena väskans rem är icke tillsluten. Funderar på om någon har öppnat den under min tid i stan. Kommer sedan på att där skulle min liter med cola vara. Sen kommer jag på att jag aldrig köpte något vatten! 14 km in på vildmarksvägen kommer jag idiotiskt på att jag fan inte har något vatten på den mest ödsliga etappen denna semestern. Jag hade bara 2.25 liter med mig samt 1 liter energidryck i olika väskor. Blir såklart törstig direkt. Några km till så har en husvagn stannat och föraren kontrollerar kopplingen till bilen. Jag frågar om de har lite vatten att avvara och fyller min 0.5 liter tomma flaska.

Dricker sedan sparsamt. Väldigt sparsamt. Kommer till en sjö med naturcamping. En grillplats med vindskydd. Där står det att vattnet i sjön är drickbart så fyller min lilla flaska. Vill ha den som sista utväg. Cyklar vidare och efter 70 km ser jag en lanthandel. Lycka är total! Handla 1.5 liter vatten i flaska och fylla mina andra som nu börjar sina tänker jag. Går in i butiken mitt i ingenstans och tar en korg. Går in längre och en dam ifrågasätter om jag verkligen behöver en korg. Butiken är nästan helt tom. Hon säger åt mig att istället sätta ner korgen och gå och vifta med armarna.

Det visar sig att damens lilla butik skall upphöra och hon hade typ lite schampo och ostbågar. Ingen dryck på flaska. Tacotillbehör hade hon också. Hon sa att jag kunde fylla mina medhavda flaskor i en kran hon hade. Det gjorde jag. Nu efter halva sträckan hade jag alltså samma mängd vatten som i början. Vid en eventuell fricamp hade det blivit knapert. Men vädret var fint med svak alternativt obefintlig vind stora partier. Det fick alltså bli att cykla vägen ut till Gäddede.

Cyklade skog och sjö. Väg 324 som denna heter är väldigt bra. Kurvig vid rätt ställen, perfekt asfalt och lagom backar både upp och ned. Mycket roande, aldrig tråkig.

Kom efter ett tag till Gäddede och såg ICA:t. Det var inte alls stängt! Jag hade tydligen en kvart på mig att handla. Det blev en flaska vatten till, lite annat och chips och mat och sånt. Campingen kostar 150 kr och jag har lagat mat och inte slösat gas. Duschat och nu sitter jag i ett stort sällskapsrum i en soffa. Eller ligger kanske man kan säga. Tältet är uppe, det kom en stilla skur. Ah visst tusan! Kassörskan frågar mig var jag kom ifrån och jag säger Malmö. Hon kom också från Malmö! Hade hört någon prata vad jag tyckte var malmöitiska men slagit bort den idén här borta i självaste Gäddede. Men ta mig tusan. Vi språkas lite och det var kul.

Annars händer det inte så mycket om dagarna. De är ju mest fyllda med asfalt och förträfflig skog. Har iofs vinkat på kanske fyra bilar som vinkade. Det är nog det. Kanske har mer att berätta om imorgon när Stekenjokk kommer och den riktiga vildmarksvägen. Då har jag åtminstone 1.5 liter extra vatten med mig. Skönt!

Dagens kiss! Som äppeljuice till färg. Okänd doft. Kissade mot liiiiten ungbjörk.

Dagens drick! Ca 2 liter vatten i konservatismens namn

Dagens djur! En ensam lite hjort eller något. Oklara fåglar. Inga tranor, björnar, renar eller annat. Bara skog och asfalt. Lite fjärilar och larver iofs. Någon skum skalbagge jag aldrig sett. Hade ett bi som följde mig typ en mil eller så. Eller rättare sagt jag hoppas det var samma bi. Den satt ibland på min handske, ibland på min arm men oftast bara kom den och flög bredvid mig någon sekund. Vet inte när den började med det och inte när den slutade. Snabb krabat, rullade ändå runt 20 km/h när den ville flyga bredvid. Ändå kul med kompis!

• Distans: 137.37 km
  • Totalt rullat: 1411.3 km
  • Maxfart: 46.5 km/h
  • Tid på rull: 6 timmar 46 min 21 sek
  • Medelfart: 20.3 km/h! Ojojoj över 20!

Dagens bild!

Ca hela dagens utsikt
Jämtland levererar

Strömsund 13/7

Efter jag skev igår började det regna igen. Liksom tidigare under dagen inget inget litet nätt regn utan hällandes ned. Kyligt och fuktigt. Jag stod i ”köket” och huttrade och laddade mobil till sovdags. Låg i tältet och försökte sova medan regnet smattrade och ljuset ute fortfarande var ljust. Men det gick bra.

Vaknade vid 6.30 och var kall om huvudet. Yttertältet dröp av fukt men inne var det inga droppar. Åt frukost bestående av havrerutor med jordnötssmör och den sedvanliga energidrycken i min orkeslöshet att brygga kaffe.

Gjorde mig i ordning och hämtade min jacka jag haft inne i sanitetsbaracken på fultork tillsammans med handduken. Tältet fick delas upp i två delar. Yttertält och golv som var ytterst blöta i en packning som fick ligga utan på Astrid och sedan innertältet som förslöts i påse och fick ligga i vanliga väskan vänster bak.

Det var runt 9 grader och lite medelvind motsatt så satte på mig vanliga regnstället då det också funkar mot vind. Kallt var det och sedan började det regna. Såklart. Hade 20 km till Östersund och jag körde på och kom till McDonalds vid 10 som planerat. Åt brunch där av livlig hamburgare utan vare sig blodspillan eller djurs smärta. Restaurangen låg vid en handelsplats med de vanliga affärerna. Jag gick in på jula och handlade en mössa att ha till natten då jag alltid är sjukt kall om huvudet när jag vaknar de gångerna jag vaknar om natten. Ville handla handskar också för det är kallt denna ”sommar”. Det var en säsongsprodukt sade tjejen till mig. Ville säga att det är skånsk vinter här i Norraland men höll mig för det.

Sen började fan hela jävla helvetet. Jag hade märkt att Östersund var rätt kass redan tidigare. Deras omhändertagande av änglarnas väg, E45:an var hemsk. Stora hål, uppriven och allmänt dåligt skick. Upprördheten var påtaglig. Vi går tillbaka till efter jula igen. E14 möter E45 här i byn och man har då idiotiskt nog satt cykelförbud och mitträcke. Målet var att komma till en del av E45:an som var utan dödens E14. Andra sidan stan. Tog lite småvägar dit då jag inte hade något lust att åka tillbaka ner mot centrum. Fan heller. Kom ut på någon jävla grusavej som ledde till bergtäckt och skit. Sen blev det massa omvägar och helvete innan jag kom till ljuset igen. Tror jag spenderade tre timmar i Norrlands bromskloss Östersund. Till ÖB vill jag säga att vid invasion så skänker vi Östersund till fienden. De kommer bli tokiga på vägarna och fan skjuta sig själva innan kriget är slut.

Jaja, från Östersund var det sedan 95 km mer eller mindre raka vägar till Strömsund. Passerade några få byar, köpte lite dryck och fika och sen mer raka vägar. Riktigt roliga vägar idag. Skog och väg så långt ögat kan nå. Några broar över norrländska bäckar och sen mer asfalt och skog. Och sen skog. Majestätiskt. Drack upp det sista källvattnet idag också. Synd. Men sen kom mer asfalt och skog. Sen mer skog! Fantastiskt kul cykling idag. Inte ett däggdjur i sikte dock.

Jag har pratat med tre personer under cyklingen idag. Frågade en tjej på Mcdonald’s angående när de började servera mat utan död, sade hej till en man på ICA mitt i obygden och Emma i receptionen här på campingen. Såg att Emma hade klistermärken där det stod vildmarksvägen. Frågade henne om den och hon sade att den började här i Strömsund. Vilket passande slut på denna fantastiska dag! Emma gav mig broschyr och ja nu är jag ju tvungen att avvika E45an för denna vägen. Ska googla lite mer ikväll och eventuellt börja lite senare om dagen imorgon för att kunna proviantera eventuella nödvändiga livsmedel i statligt ägda förrättningar om staten inte finns tillhanda på vägen. Köpte även två par ”varma” strumpor på dollarstore. Jag har ingen aning om vad som väntar och helt ärligt vill jag knappt ta reda på det. Det enda jag vill kolla upp är livsmedelsbutiker på vägen. Vildmarksvägens fantastiska saker vill jag uppleva utan vetskap. Dock läste jag att där kan finnas björn, fjällräv och lemlar. Spännande! Jag är väldigt taggad för detta imorgon. Hoppas jag inte får regn. Jag avskyr regn. Har det framkommit tillräckellgt tro? Alltså det att jag avskyr nederbörd?

På tal om regn! Fick nederbörd till och från fram till runt 12. Sen blev det molnigt uppehåll. Runt 13 grader men bra svak vind.

Osammanhängande inlägg idag men jag blev bara så orimligt taggad på vildmarksvägen när Emma sade den började här. Jag vet inte vad som väntar och som sagt jag vill inte ta reda på det i förväg. Jag skall proviantera bönor och linser för fem dagar och sprit så jag inte dör. Sen ska jag bege mig. Broschyr varnar om dålig mobiltäckning. Bara en sådan sak! Spännande! Pratade med en tysk om vägen här på campingen. Den är 500 km. Jag kommer missa Dorotea. Dorotea får bli lidande men en dag kommer jag komma dit också. Men inte imorgon. Men som sagt. Hör ni inte ifrån mig på 500 km är jag inte gången till Herren. Då är jag bara på vildmarksväg. Om jag går hädan landet kommer jag meddela detta här på bloggen.

Här på campingen är det fint väder. Inte varmt men torrt. Har torkat tältet och sovatiraljerna. Laddar batterier inför vildmarksvägen och ska ladda ner lite ljudböcker och den musik jag nyttjar vid arga tillfällen.

Dagens kiss! Vid en blå skylt där det stod BYE. Liksom igår intetsägande och tråkigt doftfri. Inget att lägga på minnet. En skylt med BYE kom några mil senare igen. Då kissade jag inte.

Dagens drick! Ca 2 liter vatten och kanske 1 liter läsk.

Dagens djur! Min herre vad däggdjur lyst med sin frånvaro. Mycket tråkigt efter gårdagens renträff. Men många fåglar. Har åter fått se tofsvipor som jag inte sett på ett tag. Blev lite överraskad när de kom flygande. Många tjocka feta björktrastar och en stor mängd tranor. Vid ett dike gick ett par tranor och sedan kom två små ulliga ungar efter dem det var väldigt sött. Hade också ett väldigt intensivt ögonblick när jag tror jag såg en trana i ögonen samtidigt som den bajsade. Sädsärlorna med sina tjirrpande är ständigt närvarande. Det är vackert och hemtrevligt.

Dagens bild:

• Distans: 129.33 km
  • Totalt rullat: 1273.9 km
  • Maxfart: 46 km/h
  • Tid på rull: 6 timmar 44 minuter 50 sek
  • Medelfart: 19.2 km/h
Små stjärtar med tran
En gosig fika med prinsessan av Bayern
Charmen av den vackraste E45:an ”prinsessornas väg”

Ångesta 12/7

Det var inte alls så kallt som det skulle bli tror jag. Prognos sade 3 men jag tror banne mig det var uppemot 4 grader inatt. Raggsockarna höll måttet och jag sov som en stock. Hade också långkalsonger, t-shirt och varm långarmad tröja. Liksom alla dagar denna turen.

Fick torka tält så gott det gick imorse då det var fin sol ute. Gjorde mig redo och hade shorts och skjorta på mig iom solen och att jag hade stora backar att klättra under förmiddagen. Regnkläder packades för snabb tillgänglighet.

Första backen kom och var skyltad 9%. Den var kul att köra. Såg turens första ren i backen. När jag kom upp var klockan 09.50 och ICA öppnade 10. Bra paus för att torka upp svett iom att det skulle bli nedför innan nästa backe. De hade ingen baguette där så köpte en cola. Begav mig sedan vidare i svakt nedlut. Vid vägrenen siktas tre renar som lojt betar. En av dem lallar sedan över vägen fram och tillbaka. Jag och en bil står snällt och tittar på. Kul!

Sen blir det lite nedför och så innan nästa backe kommer. Den är vid Klövsjö. Det är enigt dem själva Sveriges vackraste by. Jag vet tyvärr inte om jag håller med. Men jag klättrar i alla fall deras vackra backe. På toppen blir det att markera revir och en liten singoallafika. Vid nedstigning kommer jag upp i 60 km/h. Det hade lätt blivit mer om inte tre störiga bilar körde om mig så jag fik sidodrag samtidigt som jag hade tårar i ögonen av fartvinden som täckte min syn. Bilister alltså, så jävla fjantiga.

Kom till en liten platå där jag spanade ut lite över landskapet. Kunde konstatera att det regnade kraftigt nedanför. Satte regnkläder på mig och började trampa. Detta var ca 50 km in på dagen. Sen regnade det. Jävlar vad det regnade. Kallt var det också. Inget mysigt litet sommarregn utan det var så kallt att det kändes i benen i kroppen. Inte en uns var torrt och sen var det lite uppehåll fem-tio minuter för att sedan vräka ner igen. Så höll det på hela dagen fram till campingen. Här passade jag på att slå upp tältet i ett längre uppehåll. Sen blev det två timmars intensivt regn efter det.

Det fick bli en lite kortare dag idag som jag skrev tidigare pga klättringen som tog tid och kraft samt att Östersund ligger framför mig. Aja baja inte cykla stora städer som avslut på dagen!

Jag hoppas det blir mindre regn framöver för annars skiter jag i detta. Kyla gör inte så mycket men kyla och regn tillsammans är fan nedslående. Det är kanske svårt för er bilister att förstå men så är det. Idag hade jag ganska bra värme, ca 13 grader tror jag en skylt visade. Gosigt…

Blir inte mer än så för mina händer är fnöskigt torra efter all regn och alla mina kläder luktar ensilage och allt är fuktigt. Men förhoppningsvis ska det bli torrare i veckan som kommer. Har ändå varit kul cykling idag. Fick se lite vad jag tror är ett kalfjäll. Med snö på avstånd och alla annan utsikt var vacker.

Dagens kiss. Kontorsfärgad och intetsägande.

Dagens drick. Runt 1.5 liter vatten och kanske en halv liter brus.

Dagens djur: Bara de fina renarna. Fint med olika täckning på pälsen. Mäktiga horn och vackra ansikten.